Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Projektek / TÁMOP / TÁMOP 3.3.7

TÁMOP 3.3.7-09/1-2009-0009


„Esélyteremtő és hátránykompenzáló foglalkoztatási háttér kialakítása a hátrányos szociokulturális hátterű szakképző iskolai tanulók felzárkóztatásának érdekében Tamásiban és vonzáskörzetében”

Programelemek:

  1. Továbbtanulásra felkészítő programelem:

Cél:

Sikeres továbbtanulás,
Minél több diák legyen képes belépni középfokú oktatási intézmény alapozó szakaszába
Minél több diák legyen képes szakmát vagy érettségit adó képzettséget szerezni.

Célcsoport:

2 általános iskola végzős 8. osztályos diákjai, kiemelten 3H státuszú diákokkal. A Vályi szakiskola 10. évfolyamának 3H-státuszú diákjai.

Szakmai tartalom és indokoltság:

Pályaorientáció, pályaválasztást segítő, középiskolára felkészítő programok fontosak. Célja: Alapfokú önismeret kialakítása, reális jövőkép formálása. A középiskolai alapozó szakaszból a szakképzésbe, illetve érettségit adó képzésbe az átmenet segítése fontos. Szükség esetén a pályakorrekció segítése indokolt.

Indoklás:

 A lemorzsolódás éppen ott következik be, amikor még a szakmatanulást elkezdenék. Vagyis pont azok a diákok lépnek ki, akiket az expanziós szándék továbbtanulásra kényszerít. Ők azok, akikre a munkaerőpiac nem tart általában igényt.  E programelem keretein belül ellensúlyozni kívántuk ezt a hatást.

Eszköze: egy tudatos, egyéni bánásmódra fókuszáló, a diák erősségeit feltérképező arra alapozó - kompetencia-felmérést és fejlesztést biztosítottunk. A felmérés eredményeit továbbítottuk a diák komplex fejlesztési tervét koordináló tanárnak és javasoltuk a diákok egyéni fejlesztési tervébe beépíteni, meghatározni a fejlesztési irányokat, eszközöket, módokat.
 

  1. Tanulási utat fejlesztő programelem:

Az olvasási kompetencia támogatása könyvtári szolgáltatásokkal.

A Könnyü László Városi Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény működési területe Tamási város és a Simontornya-Tamási Kistérség 26 települése, a szolgálandó közönség: 28567 fő.

Cél:

Az olvasási kultúra fejlesztése: a könyvtári szolgáltatásokat népszerűsítését célzó programok, kampányok lebonyolításával, az egyéni készségek fejlesztésével és tehetséggondozással.

Célcsoport:

            14-15 éves diákok

Szakmai tartalom és indokoltság:

A tanulási nehézségek és a lemorzsolódás egyik oka, hogy a tanulók olvasási készségszintje nem alkalmas az információszerzésre, önálló ismeretszerzésre. Cél: a kompetencia felméréssel kiszűrt olvasási nehézséggel küzdő diákok bevonása a tanulási utat fejlesztő programba. A hátránykompenzálásban az iskola partnere a könyvtár sajátos eszközeivel és szolgáltatásaival.

 

Konkrét tevékenységi formák:

1. Egyéni készségek fejlesztése biblioterápiás fejlesztő foglalkozásokon.

Cél: egyénre szabott bánásmód konfliktushelyzetek megoldására, szociális-emocionális problémák orvoslására. A projekt első évében, összesen 8 alkalommal, 4x3fős, problémakezelés szempontjából homogén csoportokban. Célcsoport: 9. évfolyamos 3H és nem 3 H-s diákok

2. Tehetségkutatás, képességkibontakoztatás alkotói pályázatokkal.

Cél: az eredményesség növelése, lehetőség a jutalmazásra.

Elemei: sms-regény írás, folytatásos net-regény, műfordítás évében. A legjobb művek bekerülnek a kiadásra kerülő verses, prózás iskolai kiadványba.

Célcsoport: 10. évfolyamos tehetséges diákok.

3: Alkotói műhelyek látogatása

Cél: az átlagtól eltérő viselkedésű, nehezen kezelhető gyermekek viselkedéskultúrájának fejlesztése kulturális intézmények, alkotó műhelyek látogatásával. Elemei: az Országos Széchenyi Könyvtár látogatása, részvétel egy „beavató színház” programban a projekt első évében.

Célcsoport: 16 fő 10. évfolyamos 3H diákok

 

4. „Beolvashow” kampány

Cél: az olvasáskultúra fejlesztése hagyományos könyvtári eszközökkel a projekt második évében.

Célcsoport: 9-10 évfolyamos diákok

Elemei:

„Találj meg egy könyvet!” A könyvtár által az iskolában, kollégiumban, ebédlőben elveszített ifjúsági regények olvastatása a könyvben elhelyezett utasítások alapján. Véleményformálás lehetősége a könyvtár honlapjára elhelyezett Fórumon.

Indikátor: 4 könyv/tanév

Találkozó a szerzőkkel: újszerű, az olvasáshoz kapcsolódó élmény. ( Sohonyai Edit, Babai Bernadett, Nagy Bandó András, Laczkfi János)

  1. IKT programelem:

Cél:

Az iskolaátmenet segítése;

Informatikai kompetenciák erősítése;

Azon diákok számára, akik esetében a pályaorientációs tesztek informatikai erősséget jeleznek, így tehetséggondozás.

Akik estében a pályaorientációs tesztek informatikai kompetenciafejlesztést igényelnek.

Célcsoport:

Általános iskolai végzős diákok, kiemelten fókuszálva a 3h. sátuszú diákokkal való munkára.

Szakmai tartalom és indokoltság:

Célzott informatikai kompetenciafejlesztés.

Helyileg 2 csoport a két konzorciumi partneriskolában (általános iskola). Saját humánerőforrás biztosítása.

 Helyileg két csoport a Vályi iskolában. Helyileg biztosított humánerőforrással.

Rendszeressége: Hetente egy csoport. Tehát kéthetes forgóval kerül sor mindig ugyanarra a csoportra.

 

  1. Komplex művészeti nevelés programelem

Kültéri, és beltéri kukák, igényes kivitelezésű szemetesek tervezése, festése (kivitelezés asztalos tanulók segítségével, diákok festik megtervezett pályaművek alapján).

Verses, prózás, mesés könyv kiadása, illusztrálással. Az általános és szakiskolában, szakközépiskolában lévő tehetséges diákok verseit, festett képeit, kiemelten fókuszálva a 3 h. státuszú diákok alkotásaira.
A két partneriskola és a Vályi is meghirdette a prózagyűjtést és a festett vagy rajzolt alkotások gyűjtését.  2010-2011 első félév a gyűjtés és pályáztatás éve, a második félév a kiadvány elkészítésének éve volt.
Célunk diákközpontú, a diákok alkotásait és munkáit örző, színes, épületrészek létrehozása az iskolában. (Piros szoba szintje)

A tánc éve: A projekt utolsó évében, amikor minden 2. hónapban egy alkalommal nemzetek tánca. Ruhák megvarrása, produkciók kivitelezése, szülők meghívása.

 

V. Közösségépítő programelem
Cél:

Az egyes programelemekben részt vevő pedagógusok és szakemberek csapatépítése a hatékonyabb és gördülékenyebb együttműködés és kommunikáció érdekében, és a 3 éves együttműködés kereteinek kialakítása. Programelemenként az egy blokkban együttműködők projekttervének az érintett csoport általi elkészítése a 3 évre vonatkozóan. Célcsoport: Konzorciumi parter általános iskolák, Vályi, pedagógusai és az együttműködési megállapodásban részt vevő CKÖ és gyermekjóléti szolgálat egy- egy képviselője.

Szakmai tartalom és indokoltság:

A csapatépítés 1. napján egymás megismerése, bizalom építése, az együttműködéshez szükséges alapok lerakása, készségek fejlesztése volt a feladat, minden a programban részt vevő pedagógus és munkatárs között.

A csapatépítés 2. napján az egyes programelemekben dolgozó kollégák kiscsoportban elkészítették 3 éves együttműködésük projekttervét, határidőkkel, feladatokkal. Kidolgozták a programelemeken belüli együttműködés módjait, kereteit, szabályait, és válságtervet is, ha a folyamat azt tükrözi, hogy eltérnek az indikátoroktól. Majd szintén a 2. napon történt meg a programelemek közötti együttműködés kiépítésére. Meghatároztuk egy évre előretervezetten a találkozókat, ahol egymást tájékoztatták a résztvevők a program haladásáról, nehézségekről, segítjük egymást a megoldások keresésében

 

Élménypedagógia:

Cél

Az iskolaátmenet segítése érdekében a 9.-10 es osztályfőnökök felruházása facilitálási, szituatív csoportvezetési ismeretekkel, technikákkal.
A feszültségek kezelésének sajátélményű technikát tanulják meg.
Bizalomépítés eszközeinek, a biztonságos kockázat és kockázatkezelési ismeretek elsajátítása sajátélményben.
Szituatív helyzetvezetési technikák tudatosítása, kipróbálása szimulált helyzetekben.
Csoportfejlődés fázisainak felismertetése, arra való adekvát reagálási módok megismerése, elsajátítása

Szakmai tartalom és indokoltság:

Az iskolaváltásból adódó nehézségek, bizonytalanságok, beilleszkedési problémák preventív kezelésére készít fel az élménypedagógia képzés. Az osztályokba sorolást követően minden tanév elején két tanítás nélküli nap áll az osztályfőnökök rendelkezésére. E két nap keretében bemutatták az új diákoknak az iskolát, illetve tanulás-módszertani tréning keretében elsősorban bizonyos kognitív tanulási kompetenciák felmérése és tudatosítása történt meg.

Szeretnénk valódi közösség- és bizalomépítő, a közvetlen élményt, tapasztalatot a tanuláshoz alapként használó elemeket beépíteni a két napba. Ezen új tudásokkal a pedagógus facilitál és nem pedig tanít. Felismeri kettő közötti különbséget, meg tudja különböztetni a facilitálandó –vezetendő helyzeteket. A facilitálás során a tudás forrása a résztvevő saját tapasztalata lesz, mely irány nagyon illeszkedik a kompetenciaalapú tanuláshoz.

Megtanulja felismerni   a pedagógus a csoportfolyamatokat, a csoportok fejlődési fázisait, az ahhoz kapcsolódó megnyilvánulásokat és adekvát válaszokat. A képzés szándékosan épít a kockázatvállalásra, és megtanítja a kockázat megfelelő kezelését a pedagógusnak.

VI. Módszertani képzések programelem

Iskolai mediáció rendszerének kiépítése

Cél:

Hatékony problémamegoldó modellek alkalmazása, beemelése a mindennapi iskolai gyakorlatba.
Fegyelmezési problémák miatti iskolai lemorzsolódás csökkentése, különös tekintettel a 3 h státuszú diákokra.
Gyakorlat intézményesülése a dokumentumokba való bedolgozással, szervezetfejlesztéssel.
A fegyelmi eljárások előtti egyeztető fórumok módszertanának és eljárásrendjének kidolgozása..

Célcsoport:

A magatartásproblémákkal, agresszív problémamegoldó mintával rendelkező diákok e fegyelmi tárgyalás előtt álló diákok és családjaik, valamint a problémában érintett egyéb személyek a diák állandó és változó és környezetének tagjai.

Szakmai tartalom és indokoltság:

A meglévő és kialakult problémák és konfliktusok a diák és iskolai környezete között automatikusan az „iskolán kívüli” térbe nyomja az amúgy is sok hátránnyal küzdő diákot. Ezekbe a folyamatokba való támogató, de kereteket szabó, szakszerű beavatkozás, a háttérben húzódó feszültségek valós okainak feltérképezése, a mindkét fél részéről jelentkező kielégítetlen szükségletek feltárása, a folyamat minden érintettel való újragondolása nélkülözhetetlen a diák iskolai térben tartásához. Ennek megoldásához nélkülözhetetlen hatékony, innovatív, a gyermekvédelemben is jól bevált problémamegoldó módszerek iskolai környezetre való adaptálása. Konkrét tevékenységi formák Iskolai mediátorok kiképzése más program kereti között. 1 fő szakértő továbbképzése kisebbségi mediációra, illetve az agresszív cselekedetek jóvátételi eljárásrendjének és mediációs technikáinak elsajátíttatására. Belső iskolai mediációs eljárásrend kidolgozása, adaptálása iskolai környezetre. Továbbá az agressziókezelés csoportban lévő diákok esetében ha szükséges a közösségi visszaillesztésre jóvátételi  eljárások lebonyolítása, a diák integrálása érdekében.

Agressziókezelés, másság elfogadásnak segítése, új problémamegoldási módok elsajátíttatása

Cél:

Agressziókezelési technikák elsajátíttatása. Cél továbbá az iskolába újonnan bekerülő diákok számára mihamarabb segítséget nyújtani, kiemelten fókuszálva a 3h. státuszú diákokra. Elsődleges és másodlagos prevenció alkalmazása.

Célcsoport:

Közvetlen célcsoport: diákok

két csoport: 14 éves korosztály és 16-18 éves korosztály

Szakmai tartalom és indokoltság:

14 és 16- 18 év közötti diákok számára, diák és családközpontú prevenciós programot indítunk, mely választ kínál a hátrányos helyzetű, veszélyeztetett diákok magatartási- és teljesítményzavaraikra, beilleszkedési—, társadalmi integrációs—, családi— és életviteli problémáira. A kiscsoportos indulat és agressziókezelési csoportfoglalkozásra azokat a diákokat várjuk, akik az iskolában a felnőttekkel, pedagógusokkal és diáktársaikkal rendszeresen konfliktusba kerülnek, a családjukban bekövetkező változásokat nem tolerálják, azokhoz nehezen alkalmazkodnak és a nem megfelelő kommunikációs és konfliktuskezelési technikák hiányában agresszív és deviáns viselkedést mutatnak.

A foglalkozáson nagy hangsúlyt helyezünk a társas készségek fejlesztésére és az önismeret elmélyítésére. Minden egyes alkalommal olyan témaköröket dolgozunk fel, amelyek gyakorlása fontos a hétköznapokban, pl.: empátia, önismeret, eredményes kommunikáció, kreativitás - problémamegoldás, stresszkezelés, konfliktuskezelés, hatékony önérvényesítés (asszertivitás), versengés - együttműködés, személyes hatékonyság…stb.

Tranzakcioanalízis képzések

Cél: hogy erősítse a tudatosságot, a spontaneitást és a hatékonyságot, a jó kapcsolatok alakítására való képességet.

Azoknak a játszmahelyzeteknek és rendszeres tranzakcióknak az elemző tudatosítása, melyeket nap mint nap folytatnak egymással pedagógusok és diákok. Ezen játszmahelyzetek tudatosításán  keresztül hatékony  problémamegoldó tudással rendelkezve elejét vehetik a pedagógusok a fegyelmező büntetéseknek, ami a lemorzsolódás egyik legalizált  kereteit szűkítik. Cél tehát a fegyelmező intézkedések számának csökkentése.

Célcsoport:       

A projektben részt vevő pedagógusok, részben Vályi iskolából, részben a konzorciumi intézményeiből azok, akik a projektelemekben részt vesznek.

Szakmai tartalom és indokoltság:

Ezek a kapcsolati j és kommunikációs játszmák tartósítják és felerősítik a mindennapi konfliktusokat, ami gyakran a tehetetlenség érzése miatt fegyelmező intézkedéskehez vezet, miközben maga a pedagógus is részese ezeknek a játszmáknak. Továbbá a tanórai működés eredményesebbé tétele azáltal, hogy pszichológiai háttértudást ad a játszmahelyzetek felismeréséhez s kezeléséhez.

Csomópontok:

Szükségletek – (Berne és Kugemann) rendszere – az iskolában miként jelennek meg a szükségletek? Mi történik akkor, hogyha ezek kielégítetlenek? Sztrókok: az értékelés pedagógiai kérdései;
énállapotok – helyzetgyakorlatokkal, tipikus iskolai jelenetekkel rá lehet mutatni, hogy ki, mikor és milyen énállapotban van, és ez hogyan befolyásolja a viselkedést, a diákok és a pedagógusok közötti tranzakciókat.

Életpozíciók vagy élethiedelmek rendszere – ez a téma nagyon jól kapcsolható a pedagógusok segítő munkájához, illetve fontos a pedagógusok kiégésének a megértéséhez is

Sorskönyvi üzenetek szerepe az oktatási folyamatban: szülői előírások (parancsok) és tilalmak – ezeknek következményei a gyerekek viselkedésében.

Viselkedéstípusok az oktatásban – miként jelennek meg a helyettesítő érzelmek (a rakettek) az oktatás folyamatában, ebből adódóan milyen viselkedés jellemző a tanárra, diákra, kettőjük közötti kapcsolatra mi lesz jellemző.
Játszmák az iskolában (diák-diák, tanár-diák, tanár-tanár, szülő-tanár, beosztott-vezető viszonylatokban). Az oktatásban előforduló játszmák jellegzetességei és elkerülésük tudatos alkalmazása. Az iskolai konfliktushelyzetek és játszmák közötti különbözőségek felismerése.

A hatékony nevelési szerződés modellje

A pedagógusok és mentorok képesek lesznek:

a tranzakcióanalitikus modellt saját munkájában alkalmazni;
készségszinten diagnosztizál énállapotokat, tranzakciókat és játszmákat;
képes a tranzakcióanalízis etikai alapelveit alkalmazni;
képes saját és kliense kommunikációjának tranzakcionális elemzésére, saját kommunikációját játszmamentesen bonyolítja;
képes mérni, milyen folyamatok akadályozzák a kliens/csoport/szervezet autonóm működését;
Tranzakcióanlízis pedagógusoknak elnevezésű programot kettős tréneri vezetéssel zajlik.

Videotréning képzések

Cél:

A tanítás három stratégiai területének, mint interakciók, osztályirányítási és szervezései készségek, illetve módszertani kultúra fejlesztése a diákok támogatása érdekében

Célcsoport:

tanárok és mentorok

Szakmai tartalom és indokoltság:

Szintén a hátránykompenzáló program másik alprogramjaként jelenne meg az iskolai videotréning. E módszer segítségével elsősorban a problémás magaviseletű, vagy tanulási és magatartászavarral küzdő, illetve SNI státuszú diákok egyéni bánásmódjának módozatait támogatnánk meg osztálytermi helyzetekben, segítve az adaptív tanulásszervezést, a tanuló integrálását.. A módszer ugyanis kiválóan alkalmas :

Az átlagtól eltérő viselkedésű, és/vagy csoportban nehezen kezelhető diákokkal való munka eredményességének növelésére az adott csoportban való megtartás érdekében,
Tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek optimálisabb segítési útjainak megtalálására,
Visszatérő konfliktushelyzetek hatékony megoldására,
A pedagógiai munkában való elakadás, eredménytelenség érzés kezelésére stb.
A pedagógiai légkör javítása
A problémák korai felismerése
A viselkedésformák diagnosztizálására
Problémás kapcsolatok javítására
Szociális-emocionális problémák orvoslására
Hiperaktív diákok kezelésére
Szervezeti problémák megoldására
A diákok zavaró magatartásának kezelésére
A tanári eredményesség növelésére
tanárok támogatására és irányítására

Aktívan kívánjuk továbbá a módszert alkalmazni az esetmegbeszélő, a diák köré szerveződő teamek módszertanának fejlesztésére, hiszen nagyon fontosnak tartjuk, hogy a diák köré szerveződő teamekben valóban kifejlődjön a kontrolláló attitűd helyett egy támogató, a diák személyét és szükségletét középpontba helyező szemlélet és tudás. A módszer segítségével jól elsajátítható a személyközpontú szemlélet lényege: a tanár nemcsak tanít, hanem segítője diákjának, figyel egyediségére szükségletei és igényei szerit támogatja, tervezi és követi egyéni haladását minden értelemben. A módszer alkalmazásához szükséges megalapozó képzést nyújtani, hogy a pedagógusok nyitottá váljanak és ne féljenek a kamera alkalmazásától.

VII. Konferenciák, disszeminációs kiadványok, filmek programelem

Cél:

A projekt eredményeinek terjesztése
A projekt során született új termékek (képzések, tapasztalatok együttműködésről, módszertanról) átadása
Disszeminációs terv elkészítése a projektelemek felelőseivel/ez már a csapatépítésnél felvázolódik
Partnerek meggyőzése a disszemináció fontosságáról

Célcsoport:

A projektben részt vevő intézmények és vezetőik, szolgáltatóik,
TISZK tagintézmények és vezetőik
Szakértői, fejlesztői kör
Az együttműködésben részt vevő más intézmények, civil szervezetek
Hasonló projektben érdekelt projektcsapatok és intézmények
Iskola szereplői, szülők, diákok pedagógusok

Szakmai tartalom és indokoltság:

Kézzel fogható (kurzusok, kiadványok, eredmények, képzési tematikák) bemutatása
A nehezebben megragadható pedagógiai eredmények, (pl. szakmai ismeretek bővülése)
Az áttételesen érvényesülő hatások bemutatása (személyiségfejlődés, szociális készségek, együttműködési készségek alakulása)
Projekttapasztalatok bemutatása (az együttműködés részletei, válságkezelés, munkacsoport projekt-tervek, stb.)
Film bemutatása a komplex 3 évet végigkísérő filmösszeállítás
Egyes projektelemek filmes összeállítása a szekcióülésekre
Előadók meghívása, akik a saját képzési blokkjukat mutatják be, szintén filmes kiegészítéssel.
A Vályi által akkreditált képzési csomagokból ízelítő-bemutató egy-egy szekcióban.

VIII.. Akkreditált képzési csomagok kidolgozása:

Cél:

A projekt során keletkezett tudás és tapasztalat széles körű terjesztése

A tapasztalatok, megszerzett tudások hosszú távú fenntarthatóságának biztosítása

Új, korszerű ismeretek elterjesztése

Tervezett két akkreditálási téma:

  1. Interakció-elemzés az iskolában:

-a magatartászavar kezelésére,

-a szakember személyes hatékonyságának növelésére,

  1. Személyközpontú szemlélet: -a tanár, mint facilitátor és segítő szakember
  2. Tervezett: szociális szférában való akkreditálásra: esetmegbeszélések interakciójának elemzése, vezetői készségek fejlesztése

 

IX   Együttműködési rendszer kiépítése, team rendszer működtetése programelem

Cél:

A 3H státuszú diákok lemorzsolódásának megelőzése

A felmerülő speciális szükségletek kielégítésére adekvát válaszok keresése

Személyes hatékonyság növelése

Egyénre szabott bánásmód, pszichoszociális gondozás

 Adekvát viszonyulás érdekében teamek biztosítása az egyéni fejlesztési tervek felállításához.

 Célcsoport:

Közvetlen: pedagógusok, akik az egyéni fejlesztési terveket koordinálják
Halmozottan hátrányos helyzetű diákok

Szakmai tartalom és indokoltság:

Halmozottam hátrányos helyzetű diákokkal való egyéni és kiscsoportos munka. Ennek keretében zajló tevékenységek:

Nagyon fontos azoknak a motivációs bázisoknak a feltérképezése és biztosítása, mely az egyéneknél motorja lehet a tanulásnak, az abban való együttműködésnek. Az egyéni tanulás segítése közben mód és lehetőség nyílik a szükségletekre fókuszálni és annak mentén az egyént motiváló megoldásokat találni. Vagyis e programelemen belül az egyénre szabott tanulási utakat tartjuk a fókuszban. Ennek formája az egyéni és kiscsoportos munka. Konkrétan:

 

 

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva