Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

    Projektazonosító: GINOP-6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

8. számú, IT-IKT fejlesztés centrum szintű munkacsoport beszámoló

E-Kréta, KIR, KIRA, Ultimate rendszerek használata a centrum intézményeiben: központi és intézményi egységes nyilvántartás feltételrendszerének megteremtése; intézményi információs rendszer és kontrolling megfelelő informatikai támogatása, információkhoz való hozzáférés növelése; kiszolgáló szolgáltatások mennyiségének és minőségének fejlesztése

A tanítási-tanulási folyamat ütemezéséhez és nyilvántartásához minden iskola számára rendelkezésre áll az e-KRÉTA elektronikus napló modul, amely a papír alapú naplóvezetés teljes körű kiváltását teszi lehetővé. Az e-KRÉTA megalkotása elsősorban az oktatási intézmények vezetőinek, tanárainak igényeit tükrözi. Egyesíti a hagyományos papír alapú és az elektronikus osztálynaplók előnyeit, használatával a papír alapú napló kiváltható. Egyszerű letisztult felhasználói felülete megkönnyíti az adminisztrációs feladatok elvégzését. Az IKT infrastruktúra függvényében bárhonnan elérhető a szolgáltatás egy böngészőprogram használatával. Az e-KRÉTA csoport szinten támogatja a haladási naplók vezetését, illetve tanulónként biztosítja az értékelések nyilvántartását. Lehetővé teszi a szaktanári és vezetői feljegyzések, illetve a tanári feladatok adminisztrálását. A nyilvántartott adatokból elszámolási és statisztikai összesítések kérhetők le. Felhasználói kézikönyv és támogatás elérhető, a rendszer karbantartása és fejlesztése folyamatos.

Hivatkozás: https://tudasbazis.ekreta.hu/pages/viewpage.action?pageId=2424855

Az intézményi adminisztrációs feladatok ellátásában a KIR, KIRA és Ultimate rendszerek kerültek bevezetésre. A köznevelés információs rendszerét (KIR) az Oktatási Hivatal működteti. A KIR a köznevelés feladataiban közreműködők által szolgáltatott adatokra épülő, országos, elektronikus nyilvántartási és adatszolgáltatási rendszer. A központosított illetmény-számfejtő rendszer (KIRA) illetve az elektronikus iratkezelő és iktató rendszer (DMSONE Ultimate PE) adminisztrációját a megbízott alkalmazottak zárt jogosultsági körben végzik. Az említett rendszerek használatát támogató továbbképzések és dokumentációk biztosítottak.

A tanórák legalább 30%-ában IT, IKT eszköz és / vagy digitális technológia használata: számítógéppel segített tanítás; infokommunikációs technológiával IKT támogatott oktatási módszerek adaptálása és elterjesztése

Az IKT eszközök a kommunikációs folyamatok biztosításán túl lehetővé teszik a digitális ismeret- és tananyagtartalom megosztását a tanítási-tanulási folyamatban. A hatékonyság és eredményesség feltétele a megfelelő IKT infrastruktúra, a didaktikailag tesztelt oktatóanyag (tananyag, minta-, gyakorló-, ellenőrző-feladat, feladatgyűjtemény, példatár) megléte, és egy tanulást támogató rendszer (LMS) használata.

A GINOP-6.2.3-17-2017-00038 projekt kapcsán a Vályi Péter SZIK a Szekszárdi SZC más tagintézményeihez hasonlóan több IKT eszközhöz (Laptop, Cisco Webex Board) jutott hozzá, amelyek helyi szinten a digitális szolgáltatások szélesebb körű elérhetőségét biztosítják. A Vályi Péter SZIK oktatási feladatainak ellátásához a Google és a Microsoft felhő szolgáltatási rendszerét is igénybe veszi. A Google Classroom a digitális munkarend szerinti oktatás keretrendszere lett, míg a Microsoft felhőszolgáltatást a tanárok és az adminisztráció használja. A videokonferencia és az online tanórák megtartásához 2020 márciusától a Cisco Webex Meetings szolgáltatás is megnyílott. A koronavírus helyzetre való tekintettel az online tanórák száma fokozatosan növekszik, ezáltal a módszertani lehetőségek köre is számottevően bővül. A diákok 60%-a mobil eszközről éri el a digitális tartalmakat, asztali számítógéppel történő ellátásuk éppen a nagy létszám miatt a Vályi Péter SZIK részéről nem megvalósítható, de további pályázati források feltárása ehhez a lehetőséghez is hozzájárulhat.

A beszámoló írásakor még számos tantárgyhoz nem áll rendelkezésre komplett oktatóanyag, így ezekhez a tantárgyakhoz a tanárok kénytelenek digitális tananyagtartalmat, minta-, gyakorló- és ellenőrző feladatokat szerkeszteni. Ennek az elosztását biztosítja az intézményi belső infrastruktúra, illetve a digitális munkarend bevezetése óta a Google Classroom szolgáltatás. Az elkészült szöveges tananyagok, prezentációk, videók, feladatok didaktikai tesztelését, karbantartását, és fejlesztését viszont továbbra is minden tanárnak önállóan kell megoldania, ami most is, és hosszabb távon is jelentős túlterhelést generál. Könnyen belátható, hogy eljött a fejlesztői csoportok által menedzselt és karbantartott oktatóanyagok közoktatásban történő bevezetésének ideje.

A Szekszárdi SZC Vályi Péter Szakképző Iskolája és Kollégiuma 2018 őszétől akkreditált Cisco Akadémia (CA) lett. Az akadémiai program legfőbb értékei az elektronikus oktatási tananyagok. A Szekszárdi SZC Vályi Péter Szakképző Iskolája és Kollégiuma a Cisco akadémiai tagsággal megszerezte a jogosultságot a Cisco elektronikus oktatási tananyagainak használatához az informatika ágazati szakképzésben.

Az informatika szakképzési kerettantervben a 10815-16 Információtechnológiai alapok és a 11997-16 Hálózati ismeretek I. szakmai követelménymodulok tananyagtartalma a Cisco Hálózati Akadémia oktatóanyagaira épül. A magyar nyelven is elérhető IT Essentials az IT alapok, a CCNA 1-2 pedig a Hálózatok I. tantárgyak oktatásában használható. A fent említett tantárgyak esetében a Cisco Hálózati Akadémia elektronikus tananyagai az intézmény diákjai számára szükségtelenné teszik a hagyományos, papír alapú tankönyvek beszerzését. A CCNA tananyagok a hangsúlyt a gyakorlati készségekre helyezik, ezzel a munkaerőpiacon azonnal értékesíthető, és az ipar által elismert tudást közvetítenek.

IT eszközhasználattal/digitális tananyaggal folytatott oktatás bemutatása belső tudásmegosztásban nevelőtestületi tagok szakmai felkészültségének növelése érdekében folytatott IT ismeretbővítő tevékenység

A digitális tér lehetőségeinek felfedezése és kiaknázása komoly kihívást jelent a diákok és a tanárok számára is. A digitális írástudás megszerzése már egy évek óta promotált, és követelményként támasztott feladat volt, melynek kimenete az irodai programok használatának biztos ismerete lett. Ezt a folyamatot számos belső tanfolyam és folyamatos személyes segítségnyújtás kísérte.

A szervezett külső továbbképzéseken megszerzett ismeretek megosztása tantestületi, csoportos vagy személyes megbeszéléseken történt. Az IT ismeretbővítő tevékenység hatékony eszközének bizonyultak a Webináriumok, ahol a HTTP alapítvány szakemberei havi rendszerességgel osztottak meg az informatika ágazati szakképzésben fontos információkat. Az előadásokról készült videofelvételek pedig bárki számára elérhetővé váltak. Hivatkozás: https://www.netacad.hu/infotanarium/archivum

Az igazi léptékváltás azonban akkor következett be, amikor a kommunikációs is ismeretközvetítő folyamatok jelentős része vagy egésze a virtuális térbe szorult. Ez az esemény 2020.03.16-án történt meg. Gyakorlatilag megszűnt a közvetlen facet to face kommunikáció, és minden további interakció digitális eszközön és csatornán keresztül zajlott és zajlik azóta is. Most vált világossá mindenki számára a felhőszolgáltatások jelentősége. A kialakult pandémiás helyzethez igazodva a belső tudásmegosztás is átköltözött a virtuális térbe.

 

2020. április 8.

Füredi János
beszámoló készítője

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva