Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Projektek / GINOP-6.2.3-17-2017-00038 / 3. Szociális hátrányok, mentorálás munkacsoport

Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

3. számú. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoport beszámoló

A Ginop-6.2.3-17-2017-0038 Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben című pályázat kiemelt területe volt a Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás munkacsoport tevékenysége. A diákok mentorálása iskolánkban évtizedes múltra tekint vissza, kezdetben az IPR program kapcsán, majd a különböző TÁMOP projektek, az Út a szakmához, az Út az érettségihez programok keretein belül szinte folyamatosan zajlik a mentori tevékenység a Vályiban. Nem volt ismeretlen belevágni ebbe a folyamatba tehát, a kollégák is szívesen jelentkeztek a feladatra.

Diákok kiválasztása, bevonása: A 2018/2019-es tanévben 30 diák került be a programba. Kiválasztásuk a bemeneti mérésük értékelése alapján történt, illetve kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy olyan diákokat vonjunk be a programba, akik különböző szociális nehézségekkel küzdenek (hátrányos- és halmozottan hátrányos helyzetűek, nagycsaládosak, elvált szülők gyermekei, roma származásúak, gyenge tanulmányi eredményekkel rendelkeznek). A 2019/2020-as tanévben újabb diákokat vontunk be a programba szintén a már említett kritériumok mentén, amellett, hogy az előző tanévben bevont diákok tovább haladtak mentoraikkal. A rendszert 45 főig duzzasztottuk fel, így 2019 szeptemberében ennyi diákkal vágtunk neki a program második évének. A bemeneti mérés során a tanulók matematikai és szövegértési kompetenciáit mértük. A kiválasztás során a mérések értékelése az alábbiak szerint történt: 30% alatt nem megfelelő szint, 30%-50% között fejlesztendő, 50% fölött megfelelő. A bevonás, kiválasztás kritériumai között szerepelt, hogy a diák szövegértés és/vagy matematika területen 50% alatti teljesítményt nyújtson a bemeneti mérés során, majd ehhez néztük hozzá az egyes családi és szociális háttereket, melyeket a szükséges dokumentumokkal igazoltunk. A kapcsolatfelvétel tanár-diák között gördülékenyen ment, a szükséges dokumentumok elkészítése szintén. Nem volt olyan diák, aki megkérdezése esetén nemet mondott volna arra, hogy a programban részt vegyen.

Mentorálási tevékenység: Ahogy korábban említettem, nem volt ismeretlen a tanárok számára a mentorálási folyamat, sőt, az esetmegbeszélések sem, mindössze a hozzájuk tartozó adminisztrációs kötelezettségek változtak időnként. Emiatt a mentorálás rendszerének beépítése az intézmény rendszerébe rugalmasan és könnyen ment. A GINOP 6.2.3. projekthez tartozó egyéni haladási napló megismerése után minden tanár a hozzá tartozó diákkal közösen kialakított rendszerben dolgozott. Először állaposfelmérést végeztek, majd negyedévenként közösen készítettek fejlesztési tervet, osztályfőnök, szaktanár, szülő, esetenként fejlesztő tanár, gyógypedagógus vagy pszichológus részvételével. A fejlesztési tervben megjelenő területek elsősorban az önismeret, szociális képességek, viselkedéskultúra, érzelmek, kommunikáció, tanulás, választott munka világa és életpálya tervezése és vezetése. A mentorálás során azonban nem csak ezeknek a területeknek a fejlesztése történt, a tanulók bármilyen problémával – akár tanulással kapcsolatos, akár személyes, magánéleti – felkereshették, és fel is keresték mentoraikat. Általában heti 2-3 alkalommal találkoztak a mentorált diákkal, amikor átbeszélték az aktuális problémákat, jegyeket, illetve a mentor a tanulásban is mentoráltja mellé ült, amennyiben ez szükséges volt. A mentor folyamatosan tartotta a kapcsolatot a tanuló osztályfőnökével, szaktanáraival, fejlesztő tanárával, ellenőrizte a diák jegyeit, hiányzásait, probléma esetén a tanárok neki is jeleztek.

A mentorok munkáját a szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoport tag koordinálta, fogta össze. A pályázat kezdetekor közös értekezleten vett részt minden mentornak jelentkező pedagógus, amelyen tájékoztatást kaptak a pontos feladatokról, határidőkről, megkapták az egyéni haladási naplókat is. Havonta egyeztettek a mentorok a centrum szintű taggal, így a munka gördülékenyen ment. Segítségért szintén hozzá fordulhattak a mentorok/pedagógusok, akár adminisztrációban, akár egy-egy mentorált tanulóval kapcsolatosan. A megbeszéléseket dokumentálták fotóval, és feljegyzés is készült. A mentorok munkájáról a nevelőtestületi értekezleteken a nevelőtestület is rendszeresen kapott tájékoztatást. A munkacsoport szorosan együttműködött a többi centrum szintű munkacsoporttal is, különös tekintettel a fejlesztés-differenciálás munkacsoportra, hiszen a mentorált diákok fejlesztő foglalkozásokra is jártak.

A fenntarthatóság sem ütközik majd akadályokba, az előző években a TÁMOP projekteknek ugyancsak volt fenntarthatósági ideje, így bár jóval leegyszerűsített adminisztrációs követelménnyel, de a tanárok nem engedték el mentoráltjaik kezét a pályázatok véget értével sem.

Tanulói élményvilágot gazdagító programok: Talán az egyik legkedveltebb programelem volt diákjaink körében. Sokan közülük még a megyét sem hagyták el soha, így külön öröm volt ellátogatniuk kirándulóhelyekre, nagyvárosokba, moziba, színházba. A 2018/2019-es tanévben két kirándulás valósult meg, 30 diák részvételével: Balatonföldvárra és Keszthelyre. A 2019/2020-as tanévben a diákok Ozorára látogattak, ahol megnézték a Pipo Várkastélyt, majd múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt. Kaposvárra is eljuthattak, ahol a Csiky Gergely Színház Osztály vigyázz! című darabját nézték meg, mely az ő korosztályuknak szól. Pécsre látogatva a város nevezetességeinek felkeresése után az általuk nagyon várt moziba mehettek. Sajnos a koronavírus miatt életbe lépett iskolabezárások, korlátozások miatt 5 kirándulásunkat kellett visszamondanunk, amik 2020. május első hetéig zajlottak volna le.

Esélyegyenlőség biztosítása a tanulásban akadályozott diákok számára – toleranciára nevelés a fogyatékossággal élők, ill. különböző kisebbséghez tartozó diákok iránt: Közös délutánt valósítottunk meg az együttműködés jegyében a belecskai Mechwart András Otthonnal; hét fogyatékkal élő lakójukat láttuk vendégül, akikkel egy közösen eltöltött délután során ajtódíszeket, adventi koszorúkat készítettek diákjaink karácsony előtt. Fontos volt, hogy a mentoráltjainkat érzékenyítsük kicsit, hogy megtanuljanak reagálni a másik ember szükségleteire, hogy lássák, milyen egy fogyatékkal élő emberrel együttműködni, hogyan tudják őt segíteni, támogatni. Nagyon eredményes délutánon volt, jó hangulatú foglalkozást élhettünk meg, melyen nem csak a mentorált diákok, hanem a mentoraik is részt vettek, és az a minta, amit ők mutattak a diákoknak, hogy hogyan bánunk egymással, nagyon szépen megjelent.

Drogprevenciós, egészségmegőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító program kialakítása, működtetése, kortársképzéssel és kortársak bevonásával:

 

A programelemen belül egészséges életmóddal, valamint a fiatalok szerhasználatáról szóló előadást tekinthettek meg a diákok. Előbbit iskolánk pedagógusa, Martinka Diána tartotta, aki évek óta ez egészséges életmód, táplálkozás híve, hiteles példaként állt a diákok elé. Dr. Zacher Gábor toxikológus is járt Tamásiban, hogy a magyarországi droghelyzetről beszéljen a középiskolás korosztálynak. "Droghelyzet van..." című előadását nagy érdeklődéssel hallgatták a fiatalok.

 

Egészség- és környezettudatos életmódra nevelő programok:

A program fontos elemeként valósultak meg az egészség-és környezettudatos életmódra nevelő programok. Ezek közül kiemelkedik a Gyuricza Ákos dietetikus, HACCP szaktanácsadó Diéták a közneveléssel című előadása, mely nagy érdeklődést váltott ki diákjaink körében, különösen a pincér és szakács tanulóknak tetszett. Kohlmann Fanni fitness bemutatója szintén nagy sikert aratott, különösen azért, mert az előadó nem csak beszélt, hanem alaposan meg is mozgatta a programban résztvevőket.

Digitális oktatás: Március 16-tól életbe lépett a tantermen kívüli, digitális oktatás a koronavírus járvány miatt. Ez érintette a mentorálási folyamatot is, amely így szintén a személyes találkozások nélküli, online térbe kényszerült. A tapasztalatok azonban jók, a mentorok ugyanúgy tartják a kapcsolatot a mentorált diákokkal, mint korábban az iskolában, a közös tanulás és a folyamatos segítségnyújtás, támogatás megoldható a facebookon, messengeren, google classroomon, és egyéb online felületeken keresztül.

Tamási, 2020. 04.08.

Szinák Renáta

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva