Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Projektek / GINOP-6.2.3-17-2017-00038 / 2. Fejlesztő-differenciáló munkacsoport

Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

2. Fejlesztő-differenciáló centrum szintű munkacsoport beszámoló

 

A Ginop-6.2.3-17-2017-0038 Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben című pályázat teljesítésének lényeges részét képezi a kiscsoportos fejlesztés, differenciálás intézményi rendszerének kiépítése és eredményes működtetése.

Iskolánkban az első és a második tanévben is kilenc fejlesztőcsoportot hoztunk létre, amelyek kialakításának lépései a következők voltak:

Az idei tanévben gondot fordítottunk arra is, hogy az előző tanévben elkezdett fejlesztő tevékenység folyamatos legyen a tizedik évfolyamon is, tehát az új belépő kilencedik évfolyamosokon kívül a tizedik évfolyamba lépett, továbbra is fejlesztésre szoruló diákokkal folytatólagosan foglalkoznak kollégáink.

A csoportokban heti minimum két órában foglalkozunk a diákokkal.

A fejlesztőcsoportokat alapvetően az alábbi területekhez kapcsolódóan alakítottuk ki:

― Hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótló foglalkozás (szövegértés, kommunikáció, matematikai kompetencia)

― Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése

― Ágazathoz / szakmacsoporthoz kapcsolódó szakmai kompetenciák

― Egyéb területek, mint pl.: ▪ Tanulási módszerek

      ▪ Szociális kompetenciák

A fejlesztőcsoportokat működtető kollégák közül a szakmai kompetenciákkal foglalkozók alapvetően a nagyobb nehézséget okozó tantárgyakhoz kapcsolódó készségek, kompetenciák fejlesztésére helyezik a hangsúlyt. Ehhez alapvetően saját készítésű PPT-ket, videófilmeket felhasználva dolgozzák fel a nehezebben elsajátítható tananyagot, azzal összhangban, hogy a színesebben, többféle módszerrel közvetített tudásátadás a tanulók érdekeit segíti elő.

Kommunikáció a mindennapokban: Azoknak a 10. osztályos tanulóknak tartjuk, akik közül többen részt vettek már mentálhigiénés foglalkozáson a projekt első évében. Mivel ott a hatékonyságon, önismereten volt a fókusz, itt már a fejlesztő órák célja a diákok kommunikációs készségeinek erősítése, szóban és írásban egyaránt. Az órák alatt megtanulnak mások előtt szerepelni, felolvasni, érvelni, vitázni, és különböző kommunikációs szituációkon dolgoznak közösen, miközben szerepet kap a retorika, valamint a szóbeli és írásbeli kommunikáció főbb ismeretanyagai

Mentálhigiéné: A fejlesztő órák főként az önismerettel foglalkoznak. A diákok meghatározott tematika mentén haladnak az én, az egyén megismerése felé: hogyan működnek ők az osztályukban, iskolájukban, a baráti társaságukban; hogyan viselkednek különböző szociális közegekben. Valóban jó szakmát választottak-e, vannak-e félelmeik, milyennek képzelik majd magukat a munka világában, hogyan tudnak jól helytállni majd a bizonyítvány megszerzése után.

Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése során a gyakran anyanyelvi kompetenciákkal is küzdő tanulók megsegítése történik egyéni és csoportos nyelvi játékokkal, videókkal és audiovizuális eszközökkel, interaktív formában.

A kollégiumi fejlesztőcsoport elsődleges célja az, hogy a tanulószobai felkészülést az egyéni megsegítést igénylő tanulóknál kiegészítsük, egyéni és csoportos, adott esetben játékos feladatok együttes megoldásával, tanulási technikák megismertetésével és fejlesztésével.

Magyar nyelv-és kommunikáció fejlesztő csoporttal igen összetett, egymásra épülő munkát végzünk immáron második éve. A tanulók általában összetett, saját maguk által megoldandó feladatokat kapnak: szövegértési feladatsorok, szövegalkotási feladatsorok.

A megoldott feladatokat csoportos, kooperatív formában áttekintjük, megbeszéljük a feladatokra adott válaszaikat és a felmerült problémákat, hiányosságokat közösen javítjuk.

Szókincsbővítés, hangos olvasás során a tanulók a társaik előtt olvasnak, majd egy másik tanuló foglalja össze a tartalmat, megint másik pedig ellenőrzi, javítja őket.

A 2020.március 16-án bekövetkezett koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben a fejlesztőcsoportok további működése új kihívás elé állította az ezeket a csoportokat működtető kollégákat is. A Google Classroom felületén minden fejlesztő kolléga létrehozta a fejlesztőcsoportja kurzusát és oda begyűjtötte a csoportjába tartozó diákokat. Természetesen az egyéb digitális platformokon való kapcsolattartás is működni kezdett, úgymint Messenger, Skype és társaik. A fejlesztőkollégák feladatai elsősorban arra koncentrálódnak ebben a rendkívüli helyzetben, hogy tanulásmódszertani és szociális kompetenciákat fejlesszenek, illetve segítsék a csoportba tartozó diákokat a digitális rendszerben való eligazodásban, a feladataik megoldásában, tanáraikkal való kapcsolattartásban.

A fejlesztőcsoportok működése reményeink szerint nagyban elősegíti a fejlesztésre szoruló, alulteljesítő, veszélyeztetett tanulóink lemorzsolódásának csökkenését.

 

 

Tamási, 2020.04.08.

 

Puskásné Szalai Katalin

 

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva