Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
2. Fejlesztő-differenciáló centrum szintű munkacsoport beszámoló
A Ginop-6.2.3-17-2017-0038 Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben című pályázat teljesítésének lényeges részét képezi a kiscsoportos fejlesztés, differenciálás intézményi rendszerének kiépítése és eredményes működtetése.
Iskolánkban az első és a második tanévben is kilenc fejlesztőcsoportot hoztunk létre, amelyek kialakításának lépései a következők voltak:
- készségfelmérés a 9. osztályos tanulók körében az alapkészségek felmérésére
- tanulócsoportok kialakítása a felmérés eredményeinek figyelembe vételével, az alapkészségek fejlesztése céljából, a következő szempontok szerint:
- létszám 4-6 fő
- összetétel: heterogén
- a mérési eredményekre alapozott egyéni fejlesztési tervek összeállítása
- munkamódszer: csapatmunka, együttműködés és kölcsönös támogatás és segítségnyújtás
Az idei tanévben gondot fordítottunk arra is, hogy az előző tanévben elkezdett fejlesztő tevékenység folyamatos legyen a tizedik évfolyamon is, tehát az új belépő kilencedik évfolyamosokon kívül a tizedik évfolyamba lépett, továbbra is fejlesztésre szoruló diákokkal folytatólagosan foglalkoznak kollégáink.
A csoportokban heti minimum két órában foglalkozunk a diákokkal.
A fejlesztőcsoportokat alapvetően az alábbi területekhez kapcsolódóan alakítottuk ki:
― Hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótló foglalkozás (szövegértés, kommunikáció, matematikai kompetencia)
― Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése
― Ágazathoz / szakmacsoporthoz kapcsolódó szakmai kompetenciák
― Egyéb területek, mint pl.: ▪ Tanulási módszerek
▪ Szociális kompetenciák
A fejlesztőcsoportokat működtető kollégák közül a szakmai kompetenciákkal foglalkozók alapvetően a nagyobb nehézséget okozó tantárgyakhoz kapcsolódó készségek, kompetenciák fejlesztésére helyezik a hangsúlyt. Ehhez alapvetően saját készítésű PPT-ket, videófilmeket felhasználva dolgozzák fel a nehezebben elsajátítható tananyagot, azzal összhangban, hogy a színesebben, többféle módszerrel közvetített tudásátadás a tanulók érdekeit segíti elő.
Kommunikáció a mindennapokban: Azoknak a 10. osztályos tanulóknak tartjuk, akik közül többen részt vettek már mentálhigiénés foglalkozáson a projekt első évében. Mivel ott a hatékonyságon, önismereten volt a fókusz, itt már a fejlesztő órák célja a diákok kommunikációs készségeinek erősítése, szóban és írásban egyaránt. Az órák alatt megtanulnak mások előtt szerepelni, felolvasni, érvelni, vitázni, és különböző kommunikációs szituációkon dolgoznak közösen, miközben szerepet kap a retorika, valamint a szóbeli és írásbeli kommunikáció főbb ismeretanyagai
Mentálhigiéné: A fejlesztő órák főként az önismerettel foglalkoznak. A diákok meghatározott tematika mentén haladnak az én, az egyén megismerése felé: hogyan működnek ők az osztályukban, iskolájukban, a baráti társaságukban; hogyan viselkednek különböző szociális közegekben. Valóban jó szakmát választottak-e, vannak-e félelmeik, milyennek képzelik majd magukat a munka világában, hogyan tudnak jól helytállni majd a bizonyítvány megszerzése után.
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése során a gyakran anyanyelvi kompetenciákkal is küzdő tanulók megsegítése történik egyéni és csoportos nyelvi játékokkal, videókkal és audiovizuális eszközökkel, interaktív formában.
A kollégiumi fejlesztőcsoport elsődleges célja az, hogy a tanulószobai felkészülést az egyéni megsegítést igénylő tanulóknál kiegészítsük, egyéni és csoportos, adott esetben játékos feladatok együttes megoldásával, tanulási technikák megismertetésével és fejlesztésével.
Magyar nyelv-és kommunikáció fejlesztő csoporttal igen összetett, egymásra épülő munkát végzünk immáron második éve. A tanulók általában összetett, saját maguk által megoldandó feladatokat kapnak: szövegértési feladatsorok, szövegalkotási feladatsorok.
A megoldott feladatokat csoportos, kooperatív formában áttekintjük, megbeszéljük a feladatokra adott válaszaikat és a felmerült problémákat, hiányosságokat közösen javítjuk.
Szókincsbővítés, hangos olvasás során a tanulók a társaik előtt olvasnak, majd egy másik tanuló foglalja össze a tartalmat, megint másik pedig ellenőrzi, javítja őket.
A 2020.március 16-án bekövetkezett koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben a fejlesztőcsoportok további működése új kihívás elé állította az ezeket a csoportokat működtető kollégákat is. A Google Classroom felületén minden fejlesztő kolléga létrehozta a fejlesztőcsoportja kurzusát és oda begyűjtötte a csoportjába tartozó diákokat. Természetesen az egyéb digitális platformokon való kapcsolattartás is működni kezdett, úgymint Messenger, Skype és társaik. A fejlesztőkollégák feladatai elsősorban arra koncentrálódnak ebben a rendkívüli helyzetben, hogy tanulásmódszertani és szociális kompetenciákat fejlesszenek, illetve segítsék a csoportba tartozó diákokat a digitális rendszerben való eligazodásban, a feladataik megoldásában, tanáraikkal való kapcsolattartásban.
A fejlesztőcsoportok működése reményeink szerint nagyban elősegíti a fejlesztésre szoruló, alulteljesítő, veszélyeztetett tanulóink lemorzsolódásának csökkenését.
Tamási, 2020.04.08.
Puskásné Szalai Katalin