Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Kompetencia alapú képzésekhez bevezetett módszertan
ESL kockázati tényezők


Projektazonosító: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉSEKHEZ BEVEZETETT ÚJ MÓDSZERTAN ÖSSZEFOGLALÓ BESZÁMOLÓJA

 

AZ ESL KORAI ISKOLAELHAGYÁS BELSŐ MONITORRENDSZERÉNEK KIFEJLESZTÉSE

MÓDSZERTANI FEJLESZTÉS- tapasztalatok

  1. A módszertani fejlesztés célja: a korai iskolaelhagyás ESL nemzetközi és hazai szakirodalom által is megállapított kockázati tényezőinek belső monitorozási rendszerének kifejlesztése volt a cél az elmúlt 2 év távlatára visszanézve a Szekszárdi SZC Vályi Péter Szakképző Iskolája és Kollégiumának elsősorban nappali tagozatos diákjaira vonatkozóan.
  2. Előzmények: A kutatás vezetője a Szekszárdi SZC Vályi Péter Szakképző Iskolája és Kollégiuma gyakorlati oktatásvezetőjeként a 2019/20-as tanév során a Budapesti Műszaki Egyetem Műszaki-Pedagógiai karán végzett közgazdász-tanárként /MSC/. A képzést lezáró szakdolgozat a lemorzsolódás jelenségét vizsgálta a tagintézményben tudományos alapokon, nemzetközi és hazai szakirodalom áttekintésével és saját kutatással is.
  3. Empirikus kutatás módszertana:
  1. OSA adatbázis elemzése: Forrás: Iskolai OSA statisztika, 2014-2018.
  2. Kilépési interjúk: Forrás: Kilépési okokat felmérő interjúk elemzése 2017/18
  3. Szabóky Adolf ösztöndíjprogram adatbázisának elemzése 2014-18-ig
  4. Korai iskolaelhagyás- Tanulói kérdőív évente: Google Drive kérdőív 150 fő (41,6%) 2019. év február; 187 fő 2020. év február
  5. Korai iskolaelhagyás- Tanári kérdőív: Google Drive kérdőív 44 fő (61,3%)
  6. Strukturált mély interjú a korábban futó IPR program vezetőjével 2019. április
  1. Az eredmények ellenőrzése és visszacsatolása: A vizsgálati módszertan tudományos alapossággal került kialakításra, a szakdolgozat módszertanát a BME professzorai értékelték, bírálták, jelesre minősítették. Az idei év kérdőívének továbbfejlesztése a tantestület egyes tapasztaltabb tagjainak és az iskolapszichológus bevonásával történt. Az eredményeket több szinten visszacsatoltuk a tantestület és a vezetőség felé, többszakmai megbeszélés és prezentációs anyagba, intézkedési fejlesztési tervbe bekerült.
  2. Tudásmegosztás, nyilvánosságra hozás: A kutatási eredmények több szinten és több alkalommal is megosztásra kerültek, egyrészt a belső hálózaton keresztül, de tantestületi értekezlet programpontjaként és külön erre a célra szervezett tájékoztató formájában is. 

Összegzés: Igen hatékony elemző eszközöket találtunk az ESL a korai iskolaelhagyás kiváltó okainak, a kockázati tényezők mélyebb elemzésével osztályfőnöki, mentori, iskolavezetési munka hatékonyságának javítása érdekében. Az adatok, tények és összefüggések beható ismerete hatékony prevenciós és differenciált beavatkozási lehetőségek feltárása ad lehetőséget az egyéni oktatói munka, az osztályfőnöki teendők és az iskolavezetés különböző szintjein is. 

 

Móriczné Sebestyén Gabriella
beszámoló készítője

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva